12 maj 2016
Na czym polega choroba otępienna?

Choroba otępienia, otępienie, zespół otępienny – wszystkie te nazwy odnoszą się do szeregu objawów spowodowanych uszkodzeniem tkanki nerwowej. Jeden z głównych objawów wystąpienia tej choroby to zanik pamięci krótkotrwałej i jednoczesne zachowanie krystalicznych wspomnień z dawnych lat.

Choroba otępienna – przyczyny, objawy i leczenie

Za jeden z czynników sprzyjających schorzeniu uznawana jest choroba Alzheimera. Statystycznie, to ona odpowiada za wystąpienie zespołu otępiennego u połowy chorych osób. Innymi powodami może być choroba Parkinsona, AIDS, przebycie udaru mózgu czy nadużywanie alkoholu w przeszłości. Objawy wskazujące na otępienie mózgu to zapominanie o rzeczach, jakie wydarzyły się przed chwilą, mylenie nazwisk oraz nazw przedmiotów, a także trudności z komunikacją z otoczeniem. Chora osoba potrzebuje coraz więcej wsparcia ze strony otoczenia, nawet jeżeli chodzi o wykonywanie podstawowych czynności. W celu wykrycia choroby wykonywane są badania diagnostyczne w postaci tomografii mózgu, morfologii krwi, badania tarczycy i wątroby, a także wykonany zostaje rezonans magnetyczny.

Po zdiagnozowaniu choroby przystępuje się do leczenia farmakologicznego, które nie prowadzi jednak do całkowitego wyleczenia choroby, a jedynie niweluje dyskomfort wynikły z objawów choroby otępienia. W polepszeniu sprawności chorego użyteczne są również ćwiczenia usprawniające pracę mózgu.