6 luty 2015
Jak radzić sobie z depresją?

Depresja jest problemem, który dotyka wielu sfer naszego życia i objawia się w bardzo zróżnicowany sposób.

Symptomami, które najczęściej pozwalają na zdiagnozowanie tego zaburzenia jest m.in. nieustające uczucie smutku, lęk przed własnymi słabościami i przyszłością, napięcie i stres, zmniejszenie aktywności i utrata zainteresowań, nieustępujące odczucie zmęczenia oraz zniechęcenia. Największy stopień zachorowań na depresję obserwuje się w okresie wczesnowiosennym oraz jesiennym, zwłaszcza u osób wrażliwych na nagłe zmiany pogody i ciśnienia atmosferycznego.

Po rozpoznania u siebie lub też u osoby bliskiej wymienionych wyżej symptomów, konieczne jest zastanowienie się nad ich przyczyną, sposobem artykułowania myśli oraz porami dnia i bodźcami, w wyniku których występuje nasilenie objawów. Bardzo często osoby depresyjne silniej odczuwają dolegliwości o porannych godzinach, natomiast pod koniec dnia stają się bardziej aktywne. Ponadto w ich sposobie myślenia pojawiają się pojęcia „muszę”, „nie mogę”, „powinienem”. Uświadomienie sobie tych czynników i określenie ich siły natężenia jest bardzo ważne dla odpowiedniego przygotowania się na wizytę u specjalisty i ułatwienia mu doboru odpowiedniej metody leczenia.

W pierwszej kolejności zaleca się zmianę dotychczasowego stylu życia. Wskazana jest regularna aktywność fizyczna, sprzyjająca wytwarzaniu hormonów szczęścia w organizmie, zdrowy sposób odżywiania oraz dbałość o ogólny stan zdrowia. Jeśli jednak mimo podstawowych środków zaradczych nie widać żadnych zmian w nastawieniu i samopoczuciu, konieczna jest wizyta u psychologa lub psychiatry. Specjalistę może polecić lekarz rodzinny, jednak nie jest to konieczność – zarówno wizyta u lekarza psychiatry, jak i psychologa, nie wymaga skierowania.

Bardzo ważne jest również poinformowanie o swoim problemie najbliższych osób. Wsparcie ze strony rodziny oraz przyjaciół jest niezwykle istotne w procesie leczenia depresji, zwłaszcza że osoby cierpiące na nią często unikają kontaktu i wstydzą się swojego problemu. Poczucie akceptacji ze strony bliskich to najważniejszy aspekt w walce z problemami.