12 marzec 2015
Czym depresja różni się od nerwicy?

Depresja i nerwica, pomimo posiadania wielu cech wspólnych, to jednak tak naprawdę dwie zupełnie różne sprawy.

I tak, o ile te dwa schorzenia charakteryzują się podobnymi, a często wręcz tymi samymi objawami, tak różnice pomiędzy nimi przejawiają się w nasileniu i dynamice tychże objawów, wahaniach zależności wynikających z pory dnia, a także innych, nieco bardziej subtelnych oznakach.
Przy analizie depresji można wyróżnić cały szereg objawów, począwszy do zaburzeń snu, przez spadek życiowej energii, po wahania nastroju w cyklu dobowym, których to w ogóle nie zarejestrowano u chorych na nerwicę. W ogóle, można powiedzieć, że przy depresji następuje dużo silniejsze i bardziej odczuwalne rozregulowanie organizmu, niżeli ma to miejsce przy nerwicy, którą z kolei zalicza się niekiedy bardziej do problemu osobowości i życia, niżeli klasyfikuje jako jednostkę chorobową. Wszystko zależy jednak od indywidualnego przypadku, z którym wiąże się zresztą dobór najlepszej formy pomocy.
Zasadniczą różnicą pomiędzy depresją, a nerwicą jest także to, że przy cięższej postaci tej pierwszej konieczne zdaje się być leczenie farmakologiczne, podczas gdy nerwica wymaga przede wszystkim terapii psychologicznej. Niemniej jednak, wiele osób, w tym również lekarzy, często myli depresję właśnie z nerwicą.