Psychoterapia psychodynamiczna

Psychoterapia jest sposobem rozwiązywania problemów, które napotykamy na swojej drodze. W niektórych przypadkach pacjenci mają przeczucie, że sami nie będą potrafili ich rozwiązać, w innych z kolei problemy są na tyle duże, że nie powinny być pozostawione same sobie. Warto więc skorzystać z pomocy specjalisty. W moich gabinetach w Krakowie i Zabierzowie, przy pomocy nurtu psychoterapii pscyhodynamicznej, świadczę pomoc osobom znajdującym się w kryzysie.

Dlaczego psychoterapia psychodynamiczna?

Dlaczego zdecydowałam się na prowadzenie konsultacji z wykorzystaniem nurtu psychoterapii psychodynamicznej? Taki rodzaj psychoterapii prowadzi do zmiany – przede wszystkim poprzez zrozumienie własnych popędów, uczuć, emocji oraz poprzez zgłębianie ich źródeł. Psychoterapia psychodynamiczna opiera się przede wszystkim na analizie zachowań i doświadczeń z przeszłości, które mogły wywrzeć znaczący wpływ na obecne odczucia. Taki rodzaj terapii nie tylko zachęca do ekspresji własnych myśli i uczuć, ale także odsłania ich podłoże i przyczynę.

W swojej pracy psychoterapeuty psychodynamicznego spotykam się z wieloma problemami, trudnymi do przezwyciężenia dla moich pacjentów. Staram się pomóc w leczeniu depresji, nerwic, zaburzeń odżywiania czy osobowości – zachęcam moich pacjentów do skupienia się na własnych emocjach i próbie ich wyrażenia. Dzięki temu łatwiej można dotrzeć do kwestii, które są unikane i niejednokrotnie okazują się być przyczyną trudności. Psychoterapia psychodynamiczna służy także doszukaniu się pewnych wzorców działania i myślenia u pacjenta. Dogłębna i wnikliwa analiza doświadczeń z przeszłości pozwala na identyfikację źródła problemu oraz jego eliminację. Podstawą tego typu podejścia jest założenie, że przyczyny obecnych zachowań pacjenta są po części od niego niezależne, ponieważ gnieżdżą się w jego nieświadomości. Moim zadaniem jest uświadomienie pacjentowi tego, czego sam wcześniej nie był w stanie spostrzec.

Terapeuta jest tylko pomocnikiem

Podczas trwania sesji psychoterapii psychodynamiczej, istotne jest podkreślenie roli relacji pomiędzy terapeutą a pacjentem. Obowiązkiem psychoterapeuty jest zachowanie neutralnej postawy, przy jednoczesnej próbie otwarcia pacjenta na nowe kwestie, których odkrycie prowadzić może do odkrycia przyczyny własnych problemów. Zadaniem dobrego psychoterapeuty jest budowa takiej relacji z pacjentem, aby była ona komfortowa dla obu stron, a jednocześnie pozwalała na otworzenie się pacjenta na wydarzenia, które w przeszłości mogłyby okazać się przyczyną określonych emocji i zachowań.